Sunday, February 6, 2011

What's up with love?



Filem Ada Apa Dengan Cinta (AADC) adalah salah satu filem kegemaran gua.

Tajuknya mungkin agak off-tune, namun buangkan skeptisme. Filem ini bukan satu filem cinta remaja yang biasa. Filem ini meniup bahasa.

Ia memasarkan dan mendedahkan kesusasteraan kepada khalayak. Gua mengenali Chairil Anwar dari filem ini. Buku puisi 'Aku' yang selalu dibawa Rangga begitu mengajak aku untuk mengenali sosok sasterawan Chairil Anwar.

Gua menonton AADC waktu di bangku sekolah.
Jika Rangga bukunya 'Aku' oleh pak Chairil.
Maka dampingan buku gua adalah 'Peribadi' oleh Hamka. Gua baca berkali-kali buku tu.

Buku Peribadi gua sangat lusuh, cetakan 1975 kertasnya kuning berkarat dimamah usia. Milik bapa gua sebenarnya.

Ada satu saranan pak Hamka yang menjadi bisikan prima pada hati lara gua minggu ini.

"Cinta bukan melemahkan hati, bukan membawa putus asa, bukan menimbulkan tangis sali sedan. Tetapi cinta menghidupkan penghargaan, menguatkan hati dalam perjuangan, menempuh onak dan duri penghidupan."



Peribadiku di tangan Cinta.

No comments:

Post a Comment