Tuesday, March 22, 2011

Hari-hari terakhir seorang Editor.... (Bab 1)

Assalamualaikum wbt.

Di entri yang bertajuk "Hari-hari terakhir seorang Editor" ini aku ingin berkongsi sedikit pengalaman dan rasa aku (ditambah dengan sedikit ajinomoto) bekerja sebagai seorang penyunting buku atau ringkasnya dipanggil Editor. Masuk hari ini, makanya dah sebulan setengah aku bekerja di sebuah syarikat penerbitan buku.

Menjadi editor ini adalah mimpi siang aku.
Aku banyak mimpi, mimpi jadi Chef, jadi pegawai Zakat, jadi bomba, otromen, batman atau sebenarnya mimpi seorang fresh grad penganggur yang fed-up duduk rumah dah hanya ingin sebuah kerja. Oleh itu semua jawatan dipohon. Ibarat seorang pemancing di laut luas, umpannya resume dan yang tersangkut jawatan Editor inilah.

Tanpa melengah masa, sebab sekarang ni dah lewat malam (besok subuh-subuh sebelum ayam pencen bangun aku dah nak kena gerak pergi kerja) aku terus pada cerita di bab pengenalan ini aku mulakan cerita tentang departmen aku iaitu Publishing Department.

Di departmen penerbitan, ada 3 orang yang menjadi nadi utamanya iaitu: Editor, Illustrator (atau selalu dipanggil Artist), Typesetter (atau nama panggilan DTP).

Editor ini menurut bos aku, adalah brain of publishing company. Mereka bertanggungjawab cari bahan/ penulis / menyemak / menyunting. Istimewa juga mereka mempunyai kuasa seruan. Seruan apa? Diterangkan pada perenggan selanjutnya.

Illustrator pula atau kami selalu panggil Artist tanggungjawabnya akan hal-hal gambar, rajah, ilustrasi atau di dalam gerak kerja selalu sang Editor akan menyeru Illustrator dengan pen merahnya menconteng begini di manuskrip:

Artist: Please reduce diagram size 60%. Thanks!


atau kerap sekali, pendek:


A: Pls reduce size 60%. TQ! 

Seterusnya, Typesetter atau kami selalu panggil DTP. Kedengarannya agak kacak juga macam Detektif bunyinya. Siapa typesetter buku ni? DTP Mastura, DTP Cheong. Kerja DTP ni hal-hal menaip dan reka letak huruf. Atau dalam proses sesbuah buku sang Editor akan menyeru DTP dengan pen merahnya menconteng begini di manuskrip:

DTP: Please move this segment forward.  Thanks!

Tajuk entri ni akan jadi best kalau aku adalah Illustrator atau DTP (DTP juga kalau dalam dunia publishing dipanggil DTP artist). Ini kerana tak lain tak bukan kalau begitu sempatlah tajuk entri ini  berbunyi "The Last Days of an Artist" satu nada bunyinya dengan karya gah Sasterawan Negara Anwar Ridhwan yang tersohor itu.Tapi ok lah bak kata pepatah: tak ada kayu rotan pun jadi. Tajuk ni ada sipi-sipi bunyi magnum opus SN Anwar.


bersambung.... (dah pukul 1, esok nak kerja)

No comments:

Post a Comment